Kategorier
Okategoriserade

Motivation

Det nya året närmar sig med stormsteg och nu är det kanske dags att ta tag i träningen? Så är det i alla fall många som tänker och känner. Problemet för en stor del är dock bristande motivation. Det är kanske inte så konstigt heller. Att träna är ju jobbigt och krävande. Det blir inte bättre av att vi i Sverige befinner oss mitt i en kall vinter heller…

Därför tänkte vi här lista 3 tips som kan ge er lite mer träningsmotivation!

#1 Sätt upp mål

Det viktigaste tipset av dem alla enligt oss är att sätta upp mål. Utan mål driver du omkring planlöst som en barkbåt på sjön.

Du kanske har som mål att gå ner i vikt. Då får du börja väga dig varje dag för att se din utveckling. Eller så vill du kanske uppnå ett visst resultat som att springa milen under 50 minuter. Då är det bara att börja ta tiden och kämpa på.

Några viktiga saker att tänka på:

  • Målet ska vara klart och tydligt definierat
  • Det ska varken vara för svårt eller för enkelt
  • Du ska ha en plan/ett upplägg för att nå dit
  • Det ska ha ett bestämt slutdatum
Mål för träning
Målsättning är viktigt!

#2 Visualisera

Se framför dig att du redan lyckats med ditt mål och njut av frukterna från denna framgång. Inse sedan att du kan komma dit bara du följer din plan!

#3 Sätt upp delmål och fira

Många som sätter igång har mycket motivation i början, men sen tappar de fart och fokus en bit in på vägen. Därför är det bra att dela upp resan i flera steg, så kallade delmål. Vid varje delmål kan du då fira på något sätt så du verkligen ser fram emot det. Till exempel om du försöker gå ner i vikt så kanske du efter 5 kilos viktnedgång får lov att unna dig en bakelse. Det kan ju även vara något som hjälper dig nå ditt mål, som exempel att du köper en 30 kg viktväst för att intensifiera och effektivisera träningen ännu mer.

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *